Jarmuż – poznaj jego właściwości

Czystek – właściwości i zastosowanie
Czystek – właściwości i zastosowanie
10 lutego 2017
Spirulina – działanie i właściwości
Spirulina – działanie i właściwości
10 lutego 2017
Jarmuż – poznaj jego właściwości

Jarmuż to warzywo, które od jakiegoś czasu jest na topie. Popularny jest zwłaszcza wśród wegetarian i wegan. W internecie możemy znaleźć coraz smaczniejsze pomysły na jego wykorzystanie w koktajlach czy sokach. Nic dziwnego, że coraz więcej fit-blogerów oraz osób związanych ze zdrowym odżywianiem poleca jego stosowanie. To istna bomba witaminowa.

Jarmuż – charakterystyka i pochodzenie

Do końca średniowiecza jarmuż był popularną rośliną niemal w całej Europie. Niektóre z odmian istniały już w starożytnej Grecji. Używany był wówczas nie tylko jako roślina ozdobna, ale także jadalna. Jednak w Polsce przez długi czas jarmuż służył tylko i wyłącznie do ozdoby. Z pewnością gdybyśmy wiedzieli się o leczniczych właściwościach tej rośliny, już wcześniej gościłaby na naszych stołach – i już nie jako ozdoba, ale jako składnik potraw. Do spożycia służą długie, ciemnozielone i pomarszczone liście. Jarmuż jest typowo jesienno-zimową rośliną, która doskonale znosi chłodne temperatury. Ze względu na intensywnie zielony kolor, jarmuż nada niesamowity wygląd każdemu koktajlowi, przyrządzanemu na jego bazie.

Jarmuż – właściwości

Jarmuż jest bogatym źródłem białka, błonnika, witaminy K i C oraz karotenoidów (beta karotenu, luteiny, zeaksantyny). Zawiera także wapń, sulforafan i żelazo. Ale po kolei, na co wpływają poszczególne składniki odżywcze i witaminy?

Zapewne wiele osób słyszało, że brokuły działają przeciwnowotworowo. Wszystko dzięki sulforafanowi. Właśnie ten sam składnik występuje w jarmużu. Jest to przeciwutleniacz o silnym działaniu antynowotworowym. Dowiedziono, że sulforafan może nas ochronić przed rakiem prostaty, płuc i jelita grubego. Substancja ta zapobiega także powstawaniu wrzodów żołądka i dwunastnicy, niszcząc szkodliwe bakterie. Musimy jednak pamiętać, że zbyt długie gotowanie może pozbawić jarmuż wielu wartości odżywczych, dlatego najlepiej jest go gotować na parze przez ok. 3-4 minuty. Kolejne przeciwutleniacze, które również mogą zapobiegać rozwojowi nowotworu, to karotenoidy, czyli beta karoten, luteina oraz zeaksantyna. Hamują one szkodliwe działania oksydacyjne, dzięki czemu znacznie obniżają występowanie takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, przełyku, krtani oraz pęcherza moczowego. Działanie utleniające ma także duża ilość chlorofilu, który nadaje jarmużowi kolor zielony i wspomaga procesy oczyszczania organizmu.

Skoro już zostajemy w temacie nowotworów, jest jeszcze jedna substancja, która podobnie jak reszta zawartych w jarmużu przeciwutleniaczy, hamuje rozwój nowotworów. Tym razem mowa o nowotworach piersi, jajników, okrężnicy, pęcherzyka żółciowego i wątroby. Takie działania ma witamina K, której niedobór podnosi ryzyko zachorowania na raka. Nowotworowi piersi mogą także zapobiec zawarte w jarmużu indole, które hamują uwalnianie aktywnych estrogenów.

Jarmuż jest również źródłem witamin i pierwiastków, które wspomagają działanie układu sercowo-naczyniowego. Głównie chodzi tu o potas i wapń. Oba pierwiastki regulują ciśnienie krwi.  Pierwszy z nich udrażnia naczynia krwionośne, ułatwiając krążenie krwi w organizmie. Wapń odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi oraz pomaga pompować krew do wszystkich tkanek organizmu. Co ciekawe, w jarmużu jest go więcej niż w mleku, dlatego też wpływa również na wzmocnienie kości, stawów i zębów. Przyspiesza metabolizm i zapobiega osteoporozie. W jarmużu zawarta jest także witamina C. Nie tylko hamuje ona utlenianie się “złego” cholesterolu, zapobiegając miażdżycy, ale także uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne. Odpowiada także za obniżenie ciśnienia krwi i uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych, dlatego jarmuż może nas uchronić przed anemią. W roślinie tej zawarta jest także witamina K, która wspomaga procesy krzepnięcia krwi i zmniejsza nadmierne krwawienie w czasie miesiączki. Musimy pamiętać, że jej niedobór wpływa na słabe gojenie się ran czy wewnętrzne krwotoki.

Jarmuż wpływa także pozytywnie na nasze oczy. Zawarty w nim beta karoten, przetwarzany jest w organizmie na witaminę A, która chroni przed kurzą ślepotą oraz zespołem suchego oka. Witamina A wpływa także na stan skóry, włosów i paznokci. Z kolei luteina i zeaksantyna chronią siatkówkę oka przed nadmiernym światłem oraz uszkodzeniem przez wolne rodniki.

Musimy też pamiętać, że ze względu na zawarte związki, jakimi są geitrogeny i szczawiany, jarmuż nie jest polecany osobom z problemami tarczycy oraz z kamienicą szczawianową. W przypadku geitrogenów, obniżają one stężenie jodu w organizmie, co może prowadzić do przerostu tarczycy. Z kolei szczawiany odkładane w drogach moczowych i nerkach mogą wywołać kamicę nerkową.

Jak zrobić sok z jarmużu?

Jak wiadomo, sok z jarmużu to istna bomba witaminowa, ponieważ jarmuż spożywany na surowo zachowuje wszystkie właściwości odżywcze. Jak przyrządzić sok? Jarmuż komponuje się idealnie z jabłkiem, cytryną i imbirem. Można też wykorzystać inne zielone warzywa i owoce, takie jak kiwi, ogórka, pietruszkę, kalarepę czy gruszkę. Warto więc właśnie w takim zestawieniu go pić. Możemy skorzystać z wyciskarki do soków. Pamiętajmy jednak, by po przyrządzeniu soku dodać do niego odrobinę oleju – może być lniany lub kokosowy. Jego zawartość wpłynie na przyswojenie witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach.

Jarmuż- suplement diety

poprawia pracę naczyń krwionośnych
neutralizuje wolne rodniki
łagodzi problemy menstruacyjne
jest źródłem wapnia

Produkt dostępny w sklepie internetowym
Sklep EkaMedica

Jak zrobić sok z jarmużu

Koktajl z jarmużu – eliksir młodości

Ostatnio dużą popularnością cieszą się różnego rodzaju koktajle i smoothie z jarmużu. Warto poznać kilka sprawdzonych przepisów i wybrać ten, który zasmakuje Wam najbardziej. Przy okazji warto wyjaśnić, czym różni się smoothie od koktajlu i soku, bo wcale nie są to identyczne określenia na ten sam napój. Sok to same owoce i warzywa, bez dodatku wody. Koktajl zwykle prócz owoców czy warzyw, zawiera także nabiał, czyli mleko, jogurt, kefir czy maślankę. Z kolei smoothie to owoce lub warzywa z dodatkiem soku lub wody. Skoro już wyjaśniliśmy sobie tę kwestię, podrzucamy pyszny przepis na koktajl z jarmużem.

Składniki:

  • 2 garście jarmużu
  • 1 banan
  • 2 kiwi
  • szklanka kefiru

Przygotowanie: Do blendera wrzucamy wszystkie składniki, blendujemy i gotowe 🙂

Oczywiście to tylko jeden z wielu smacznych przepisów, które możecie wykorzystywać. Jarmuż równie dobrze smakuje z mandarynkami, gruszkami, awokado, limonką, selerem czy jabłkami. Możemy dodawać do niego także różne przyprawy, jak kardamon, cynamon czy imbir.

facebook