Pigwa – właściwości lecznicze i odżywcze

Dynia – właściwości lecznicze i odżywcze
Dynia – właściwości lecznicze i odżywcze
30 marca 2017
Owoce granatu – właściwości i zastosowanie
Owoce granatu – właściwości i zastosowanie
18 kwietnia 2017
Pigwa – właściwości lecznicze i odżywcze

Pigwa to owoc, który już od dawna dodawany był do herbaty w zastępstwie cytryny. Zawiera ona dużą ilość witaminy C, dlatego chętnie wykorzystywana jest do soków i nalewek, które sprawdzają się w okresie zwiększonego ryzyka zachorowań, czyli w sezonie jesienno-zimowym. Jakie jeszcze ma właściwości i do czego możemy ją wykorzystać?

Pigwa – uprawa

Pigwa pospolita jest uprawiana zwykle jako roślina ozdobna w sadach, ogródkach, parkach czy działkach. Często ludzie mylą ją z pigwowcem, którego owoce są nieco mniejsze, choć smakują podobnie i mają taki sam kolor. Owoce pigwy dojrzewają jesienią – we wrześniu oraz październiku. Kształtem przypominają nieco gruszki lub jabłka, dlatego często nazywane są “owocami jabłkowymi”. Ze względu na zawartość olejków eterycznych pigwa ma silny aromat i pachnie podobnie jak owoce tropikalne. Teoretycznie owoce tej rośliny nie nadają się do jedzenia na surowo, ponieważ są niezwykle twarde i kwaśne. Można z nich jednak przyrządzać różne przetwory, które są smaczne i zdrowe – miody, marmolady, dżemy, powidła, kompoty, soki, wina, pasty czy nalewki. Mimo swej twardości i cierpkości, jest wielu zwolenników wkrajania pigwy bezpośrednio do herbaty.

Pigwa – właściwości

Pigwa jest owocem przez wielu niedocenianym. Wiele osób uprawia ją tylko i wyłącznie w celach ozdobnych. Warto jednak poznać jej właściwości, ponieważ może zdziałać cuda w naszym organizmie.

Pigwa – owoc na przeziębienie

Przede wszystkim pigwa jest niezwykle cenna ze względu na dużą zawartość witaminy C – w 100 gramach jest jej aż 15 mg. Jak wiadomo, kwas askorbinowy jest polecany na zwiększenie odporności. Dla wzmocnienia układu odpornościowego ważne są również obecne w pigwie witaminy z grupy B. Pigwa bogata jest również w witaminę A, PP oraz kwas foliowy, ma właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne, dlatego  stosowana jest na podrażnienia skóry i infekcje górnych dróg oddechowych. Prócz tego znajdziemy tutaj wiele związków mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu: potas, wapń, żelazo, miedź, magnez i fosfor. Sok z pigwy jest więc skutecznym sposobem na wszelkie przeziębienia, grypę, suchy kaszel czy jesienne przesilenie, kiedy to bardzo łatwo załapać jakąś chorobę. Prócz wymienionych minerałów, nasz układ odpornościowy wzmacniają także zawarte w pigwie substancje czynne, takie jak garbniki, pektyny i olejek eteryczny.

Pigwa leczy dolegliwości układu pokarmowego

Być może mało osób zdaje sobie z tego sprawę, ale również nasiona pigwy mają lecznicze właściwości. Zawierają one niewielką ilość nitrylozydu amygdaliny. Olej lub napar, który wytwarzany jest z nasion pigwy może złagodzić niestrawności, a także pomaga nam pozbyć się zgagi i refluksu. Macerat może również służyć do przemywania twarzy jako środek na zmarszczki. Tego typu środki lecznicze stosowane są również w przypadku nadmiernej fermentacji jelitowej, stanach zapalnych przewodu pokarmowego, nieżycie żołądka i jelit, a także w uszkodzeniach śluzówki żołądka. Wyciągi z nasion używa się również jako środek lekko przeczyszczający, a zewnętrznie jako okłady w stanach zapalnych skóry, do płukania jamy ustnej i gardła, a także przy zapaleniu spojówek.

Nie tylko nasiona, ale także same owoce przyspieszają procesy trawienne i wspierają przemianę materii. Warto więc stosować je w trakcie diety odchudzającej. Pigwa wskazana jest również dla osób zażywających leki, ponieważ wzmacnia wątrobę. Sok z pigwy może być podawany także “niejadkom”, ponieważ już od dawna wiadomo, że pigwa wzmacnia apetyt.

Oczyszczające właściwości

Miąższ pigwy jest bogaty w związki, zwane pektynami. Jest to pewien rodzaj błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Gdy dostanie się do jelit, powstaje z niego przyjazna dla naszego zdrowia galaretka. Jej zadaniem  jest wiązanie oraz usuwanie z organizmu wszelkich toksyn i metali ciężkich. Substancja ta zmniejsza także kaloryczność pokarmów i wchłanianie cukru. Ponadto owoce pigwy cenione są również zw względu na to, że nie przyswajają zanieczyszczeń ze środowiska.

Pigwa na cukrzycę, cholesterol i nowotwór?

Jak wynika z przeprowadzonych badań, pigwa pomaga także obniżyć ciśnienie krwi, reguluje poziom glukozy oraz zmniejsza ilość złego cholesterolu. Jak już wspomnieliśmy, sok z pigwy ma dobry wpływ na regulację pracy wątroby – pomaga ją nie tylko wzmocnić, ale także zregenerować.

Z uwagi na obecność w pigwie polifenoli, warto nadmienić, że pigwa również zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu. Polifenole są związkami, które charakteryzują się  wysoką aktywnością przeciwutleniającą. Posiadają one więc możliwość zwalczania wolnych rodników, które często są przyczyną nowotworów. Zawartość polifenoli w niektórych odmianach pigwy może być nawet o połowę wyższa niż w niektórych odmianach polskich jabłek. Najwięcej tych substancji znajduje się w skórce, dlatego warto wykorzystać cały owoc. Co ciekawe, pigwa może również wpływać na nasze samopoczucie – jest skutecznym antydepresantem, który działa uspokajająco i wyciszająco.

Pigwa – zastosowanie

Pigwa stosowana jest powszechnie w kuchni do przyrządzania soków, nalewek czy win. Używa się jej również do galaretek, marmolad i dżemów. Ze względu na dużą zawartość pektyn służy także do żelowania konfitur. Oprócz tego, możemy dodawać ją do herbaty, kiszonej kapusty, marynat do mięs, placków ziemniaczanych czy ciast owocowych.

Sok z pigwy

Jak wiadomo, sok z pigwy może być używany do herbaty, ale warto pić go również z miodem, aby wzmocnić swoją odporność i wspomagać leczenie kaszlu czy grypy. Jak zrobić pyszny sok z pigwy? Podajemy Wam bardzo smaczny przepis.

Składniki:

  • 1 kg owoców pigwy
  • 0,5 – 1 kg cukru (w zależności od tego, jaki słodki chcemy sok)

Przygotowanie:

Na początku musimy umyć wszystkie owoce, a następnie pokroić je na 4 części. Nie obieramy ich ze skórki. Później wydrążamy pestki i kroimy pigwę w cienkie plasterki. Układamy je warstwami w dużym słoiku i każdą warstwę posypujemy cukrem. Zamykamy słoik i odstawiamy go w ciepłe miejsce na ok. 4-5 dni – raz dziennie mieszamy jego zawartość. Tak powstały syrop rozlewamy do słoików, a następnie pasteryzujemy przez ok. 10 minut. Sok wówczas jest już gotowy do spożycia. Możemy go spożywać z dodatkiem 1-2 łyżeczek miodu pszczelego.

1 Komentarz

  1. […] Pigwa ze względu na dużą zawartość błonnika, małą ilość kalorii oraz zdolności do oczyszczania organizmu z toksyn idealnie nadaje się dla osób, które marzą o tym, by zgubić kilka kilogramów. Jeśli dodamy do tego dużą zawartość witaminy A, B i E to odkryliśmy idealną receptę na zdrowie. Można o tym poczytać na portalu naturapluszdrowie.pl. […]

facebook