Pij wodę na zdrowie

Lucerna – sposób na apetyt
Lucerna – sposób na apetyt
3 stycznia 2017
Domowa nutella zamiast sklepowej?
Domowa nutella zamiast sklepowej?
13 stycznia 2017
Pij wodę na zdrowie

Nie zwracasz uwagi na to, jak dużo płynów wypijasz w ciągu dnia? To błąd. Od stopnia nawodnienia organizmu zależy Twoje samopoczucie.

Człowiek składa się w 70% z wody. To ona odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg wielu procesów fizjologicznych takich, jak chociażby trawienie, regulacja temperatury ciała, ochrona narządów wewnętrznych czy amortyzacja stawów.

Sugerowane, dzienne spożycie wody (i innych płynów), to  około 2 litry. Należy jednak pamiętać, że trzeba je dostosować do pory roku, trybu życia, wieku, wagi ciała, rodzaju i ilości spożywanych pokarmów. W Internecie znaleźć można specjalne kalkulatory, obliczające zapotrzebowanie na wodę. Żeby uniknąć skutków odwodnienia, warto więc poświęcić kilka minut i je przetestować.

Woda = witalność

Brakuje Ci energii? Sięgnij po płyny. Odwodnienie powoduje, że serce ma problemy z pompowaniem krwi do narządów i mięśni. Do tego dochodzi podwyższone ciśnienie i tętno. W efekcie odczuwamy ogólne zmęczenie i znużenie.

W trakcie licznych badań udowodniono, że niedobór płynów powoduje także znaczne obniżenie naszej wydajności fizycznej. Utrata 3% wody w organizmie skutkuje spadkiem siły mięśniowej na poziomie od 8-10%.

Zwiększone łaknienie

Jesteś ciągle głodny? Może nie potrzebujesz przekąski, ale szklanki wody? Kiedy jesteś odwodniony odczuwasz zwiększone łaknienie. Mózg często myli uczucie pragnienia z głodem i wysyła błędne sygnały.

Uwaga na cukier

Deficyt wody w organizmie może spowodować nagły skok cukru. Nerki zatrzymują bowiem wtedy wodę a wątroba produkuje więcej cukru. Jeśli taka sytuacja ma miejsce przez dłuższy okres czasu, doprowadza do przewlekłej hiperglikemii.

 

Woda na migrenę i ból stawów

Męczy Cię ból głowy? Pij więcej wody! Umiejscowiony w czaszce mózg dla ochrony przed urazami otoczony jest workiem z płynem. Kiedy dochodzi do odwodnienia, mózg odciągany jest od czaszki, co skutkuje bólem głowy. Zbyt mały poziom nawodnienia organizmu ogranicza też ilość tlenu, docierającego do mózgu.

Podobnie rzecz się ma z naszymi stawami. To woda zmniejsza tarcie w ich obrębie. Jeśli pijemy zbyt mało, stawy nie są wystarczająco „naoliwione”. Skutkuje to bólem i stanami zapalnymi (stawy po prostu ścierają się). Może to doprowadzić do nieodwracalnych zmian.

Dbaj o świeży oddech

Jeśli masz problem z nieświeżym oddechem, przyczyna również może leżeć w zbyt małym spożyciu wody. Za kontrolę liczby bakterii w jamie ustnej odpowiedzialna jest ślina. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nie jest ona produkowana w wystarczającej ilości. Bakterie namnażają się i gromadzą w ustach, co wywołuje brzydki zapach.

Wewnętrzne nawilżanie

Kiedy niewystarczająco nawadniasz organizm, najpierw „odczuwa” to Twoja skóra. Staje się ona szorstka i wysuszona. Nawilżanie jej kremami przyniesie tylko chwilową ulgę. Jeśli ciągle narzekasz na problemy ze skórą, spróbuj więcej pić. Jest to szczególnie wskazane w okresie grzewczym, kiedy powietrze jest wyjątkowo suche.

Pij i chudnij

Poziom płynów w organizmie ma wpływ na prawidłowy metabolizm i pracę jelita grubego. Składamy się w 70% z wody, więc jej deficyt powoduje zakłócenie wszystkich funkcji biologicznych. Efektywne chudnięcie bez uzupełniania płynów jest w praktyce niemożliwe, ponieważ jednym ze skutków niedoboru wody są nawracające zaparcia.

 

facebook