Truskawka- zdrowa sezonowa pokusa

Żyworódka- panaceum prawie na wszytko
Żyworódka- panaceum prawie na wszytko
29 czerwca 2018
Głóg- strażnik serca, pogromca stresu
Głóg- strażnik serca, pogromca stresu
30 lipca 2018
Truskawka- zdrowa sezonowa pokusa

Trukawki (Fragaria xananassa) – poziomki ananasowate

Nie ma nic smaczniejszego, niż świeże, soczyste truskawki. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę ze zdrowotnych właściwości tych owoców. A w celach leczniczych były one używane już w starożytnym Rzymie. Pojawiające się na początku czerwca truskawki zwiastują nadejście lata. Cieszą nas, nie tylko ze względu na swój orzeźwiający zapach, kuszący wygląd czy słodki smak, ale także dlatego, że ich spożywanie korzystnie wpływa na nasze zdrowie i urodę. Truskawki istnieją od niecałych 300 lat – powstały przez przypadek ze skrzyżowania dwóch gatunków poziomek: wirginijskiej i chilijskiej. Współcześnie doczekaliśmy się ponad 2 tys. różnych odmian truskawek, w tym owocujące dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Co ciekawe, owoce truskawek uprawianych w nieco chłodniejszych rejonach klimatu umiarkowanego uchodzą za bardziej aromatyczne i po prostu smaczniejsze od rosnących w klimacie ciepłym. Kolejną ciekawostką jest etymologia (pochodzenie) nazwy “truskawka” – przypuszcza się, że wywodzi się ona od staropolskiego “truskać”, co oznacza “łamać się” i nawiązuje do delikatnych pędów rośliny.

Charakterystyka rośliny

Krótka łodyga tworzy rozłogi z wąsami, trójlistkowe liście ogonkowe, listki ogonkowe, jajowate, mają karbowane brzegi, białe kwiaty mają 5 płatków korony, kilka zaostrzonych działek kielicha ułożonych w 2 okółkach, w zewnętrznym mniejsze w wewnętrznym większe, owoce to zielone orzeszki na rozrośniętym, zmięśniałym dnie kwiatowym, roślina jadalna, owoce nadają się do sałatek, ciast, przetworów i jedzenia na surowo. Oprócz walorów smakowych, truskawki kryją w sobie całe bogactwo witamin i liczne właściwości upiększające.

Witaminy, minerały i wartości odżywcze w truskawkach

Co kryją w sobie te owoce? 100 g truskawek i ich wartości odżywcze: 0,6 g białka, 6,2 g węglowodanów, 2,2 g błonnika, 160 mg potasu, 23 mg fosforu, 22 mg wapnia, 12 mg magnezu, 2 mg sodu, 0,7 mg żelaza, 0,1 mg cynku, mangan, 30 mg witaminy A, 0,02 mg witaminy B1, 0,03 mg witaminy B2, 0,4 mg witaminy B3 (PP), 0,06 mg witaminy B6, 60 mg witaminy C, 0,2 mg witaminy E oraz 20 mg kwasu foliowego. Choć wydaje się to nieprawdopodobne, truskawka zawiera więcej witaminy C niż owoce cytrusowe! Ponadto zawiera witaminy z grupy B, w tym witaminę B1 i B2 oraz witaminę PP, która m.in. utrzymuje skórę w dobrej kondycji, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nerwów i przewodu pokarmowego. Substancje zawarte w truskawkach wzmacniają odporność organizmu (witamina C jest niezbędna do produkcji białych krwinek), działają przeciwzapalnie (dzięki właściwościom antocyjanów), bakteriobójczo i antywirusowo (za sprawą fitoncydów).

Truskawki chronią przed wieloma chorobami

Antynowotworowe właściwości truskawki zawdzięczają obecności kwasu elagowego. Związek ten nie tylko wzmacnia układ immunologiczny, ale również hamuje mutację komórek, uniemożliwiając powstanie komórek rakowych, a także powoduje obumieranie już powstałych. Kwas elagowy zawierają również owoce granatu, maliny i żurawina. Truskawki są także bogatym źródłem antyoksydantów – witaminy C, A, kwercetyny, manganu. Przeciwutleniacze, zwalczając nadmiar wolnych rodników, spowalniają procesy starzenia się organizmu oraz hamują mutacje komórek, tym samym zapobiegają chorobom nowotworowym. Z doświadczeń przeprowadzonych przez międzynarodowy zespół badaczy wynika, że truskawki działają ochronnie na błonę śluzową narządów układu pokarmowego. Jest to zasługa silnych przeciwutleniaczy zawartych w owocach. Związki te neutralizują wolne rodniki, przyczyniające się do uszkodzeń nabłonka wyścielającego układ pokarmowy, co zwiększa ryzyko wrzodów żołądka, zapalenia jelit, a nawet nowotworu jelita grubego.
W truskawkach znajdziemy również bogactwo soli organicznych, wpływających na poprawę przemiany materii i pektyn, które oczyszczają jelita z resztek pokarmu i korzystnie wpływają na naturalną florę bakteryjną. Zawarty w truskawkach wapń i fosfor wzmacniają kości i zęby oraz poprawiają pracę mięśni, a w połączeniu z magnezem odkwaszają organizm.
Dieta bogata w truskawki wpływa również korzystnie na układ krążenia. Zawarty w owocach potas zmniejsza niebezpieczeństwo wystąpienia choroby niedokrwiennej serca i obniża ciśnienie krwi. Korzystnie na pracę serca wpływają także błonnik, witamina C i magnez. Substancje, takie jak antocyjany, kwercetyna czy witaminy z grupy B, przeciwdziałają odkładaniu się płytki miażdżycowej, rozszerzają naczynia krwionośne, obniżają poziom „złego” cholesterolu (LDL) i utrzymują na stałym poziomie „dobry” cholesterol (HDL). Zawarte w truskawkach żelazo, wspomagając procesy krwiotwórcze, ogranicza ryzyko anemii.
Owoce te posiadają także właściwości odtruwające i oczyszczające. Dzieje się tak za sprawą bromeliny – enzymu, który odpowiada za rozkład białka. Poleca się więc truskawki osobom, które mają kłopoty z trawieniem białek lub powinny obniżyć wagę ciała. Ze względu na wysoką zawartość żelaza są również ważnym składnikiem kobiecej diety. Chronią przed anemią, wzmacniają organizm, wpływają korzystnie na cerę i włosy.
Obecne w truskawkach witaminy z grupy B i magnez regulują pracę układu nerwowego, obniżają napięcie i wpływają na dobre samopoczucie. Korzystnie na pracę mózgu oddziałują zawarte w owocach antyoksydanty, potas (polepsza koncentrację), a także mangan, który sprzyja szybkiemu przekazywaniu impulsów nerwowych, poprawia pamięć i zapobiega zmęczeniu. Mangan jest także ważnym budulcem hormonu tarczycy – tyroksyny.
Truskawki wspomogą także walkę z chorobami reumatycznymi i artretycznymi, obniżą kwasowość moczu i z tego powodu poleca się je przy schorzeniach wątroby, nerek, kamieniach moczowych i żółciowych oraz przy podagrze.
Dobroczynne właściwości truskawek wpływają na kondycję skóry. Zawarte w owocach antyoksydanty opóźniają jej starzenie się, antocyjany i fitoncydy działają przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie. Fosfor wzmacnia włosy i paznokcie. Na bazie wyciągów z truskawek (m.in. z pestek) powstaje wiele preparatów kosmetycznych do pielęgnacji całego ciała. Dstarczają one naszemu organizmowi przeciwutleniaczy które niszczą odpowiedzialne za starzenie się wolne rodniki. Zatem jeśli chcesz wyglądać i czuć się młodziej jedz produkty bogate w przeciwutleniacze takie jak truskawki, maliny czy borówki.

Bio truskawka- sok 100%

bio sok 100% z owoców truskawek
bez oprysków chemicznych
bez nawozów sztucznych
bez konserwantów
bez GMO

Produkt dostępny w sklepie internetowym
Sklep EkaMedica

Zastosowanie liści i korzeni

Z liści i korzeni robi się wywary, które mają m.in. działanie moczopędne, przeciwreumatyczne, stymulujące pracę wątroby, pobudzające łaknienie, a także wzmacniające organizm i mające właściwości ściągające. Przekładając to na konkretne schorzenia, napary z liści i korzeni truskawek stosuje się przy dolegliwościach: wątroby, dróg moczowych, w przypadku krwawień i zapaleń jelitowych, kamicy moczowej, reumatyzmu, dny, upławów, a także przy astmie oraz podczas anginy. Liście truskawek mogą być też dodatkiem do zup.

facebook