Wiśnie- źródło zdrowia i urody

Najbogatsze źródło kwasu GLA- ogórecznik lekarski
Najbogatsze źródło kwasu GLA- ogórecznik lekarski
18 stycznia 2018
Vilcacora- skarb z serca Amazonii
Vilcacora- skarb z serca Amazonii
30 stycznia 2018
Wiśnie- źródło zdrowia i urody

Wiśnie – skarbnica zdrowia!

Nie każdy wie, że te smaczne sezonowe owoce są źródłem wiecznego zdrowia i urody! Wiśnie są jednymi z owoców “pierwotnych” co znaczy iż niewiele zmieniły się przez prawie 2300 lat hodowli. Wiśnię hodowano już w III wieku p. n. e. W medycynie ludowej wiśnia była bardzo popularnym lekarstwem. Sok, owoce i odwary z wiśni stosowano do poprawienia trawienia, zaspokajania pragnienia, stosowano na płuca, doceniano za przeciwgnilne i przeczyszczające właściwości. Wiśnie przynoszą ulgę w bólach mięśni, działają oczyszczająco i zbawiennie wpływają na serce. Teraz ich fantastyczne właściwości potwierdzili naukowcy. Wiśnie urzekają swoim oryginalnym smakiem, ale tylko te, które rosną w Polsce. W naszym kraju różnica temperatur między nocą i dniem jest tak duża, że wiśnie w dzień nabierają słodyczy od słońca, a w nocy kwasowości. Dlatego mają pyszny kwaskowo-słodki smak, w przeciwieństwie do wiśni hiszpańskich czy włoskich. Z kolei swój kolor zawdzięczają antocyjanom – barwnikom z grupy flawonoidów (silnych przeciwutleniaczy), które nadają kolor owocom. Im jest ich więcej, tym barwa owocu jest ciemniejsza.

Antyoksydanty

Wiśnie kryją w swoim miąższu dużo antyoksydantów – antocyjanów. Antyoksydanty spowalniają procesy starzenia, przedłużają sprawność fizyczną i psychiczną. Wspomagają zwalczanie stanów zapalnych, obniżają poziom złego cholesterolu LDL. Antocyjany mają wpływ na elastyczność i przepuszczalność naczyń włosowatych, a zwłaszcza tych w tęczówce. To znaczy, że przyspieszają proces regeneracji barwnika wzrokowego – rodopsyny niezbędnej do rejestracji światła padającego na siatkówkę (czyli mają znaczący udział w regeneracji wzroku osób pracujących w złym oświetleniu). Wiśnie dzięki obecności antocyjanów (250-600 mg w 100 centymetrach sześciennych miąższu) mają wpływ na ostrość widzenia.

Właściwości odżywcze

Wiśnie posiadają wiele właściwości odżywczych, mimo że w ok. 80 % składają się z wody. Pozostałe 20 % to bogactwo witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i innych cennych składników. Wiśnie to “bomba” witamin i minerałów. Na przykład żelaza mają więcej niż jabłka. Średnia zawartość witaminy C w 100 gramach owoców to 12 mg, ale wiśnie rosnące na północy Europy mogą jej mieć 2-3 razy więcej niż południowe odmiany. Nieco ponad 600 g wiśni zaspokoi dzienne zapotrzebowanie na tę ważną witaminę. Zawierają także witaminę K, B1, B2, kwas foliowy, potas, miedź oraz żelazo. Oprócz tego wiśnie zawierają garbniki, pektyny i inozytu, znany jako “witamina B8” który zapobiega siwieniu. Niewielka ilość witaminy inozytu jest syntetyzowana w jelitach przez florę bakteryjną, lecz nie wystarcza ona na pokrycie potrzeb organizmu. Konieczne jest więc dostarczenie jej w pożywieniu. Inozyt ma tez pozytywny wpływ na wydalanie z organizmu cholesterolu.

Wiśnie w profilaktyce przeciwnowotworowej

Zawarte w wiśniach antocyjan działają także przeciwzapalnie – spowalniają proces starzenia i chronią przez nowotworami. Wiśnie zawierają pokaźną ilość przeciwutleniaczy, bo aż 400 mg/100 g. Są to substancje, które chronią organizm m.in. przez nowotworami i procesem starzenia, gdyż neutralizują wolne rodniki. W związku z tym wiśnie zostały umieszczone na liście ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), czyli liście produktów, które w wysokim stopniu chronią organizm przed niszczącym wpływem reaktywnych form tlenu. 100 g wiśni (waga bez pe­stek) ma aż 3500 punktów ORAC.

Wiśnie poprawiają pracę serca

Wiśnie wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego dzięki zawartości kilku substancji:
– antocyjany zwiększają elastyczność naczyń włosowatych oraz wzmacniają i odtruwają serce. Ponadto korzystnie wpływają na produkcję krwinek czerwonych;
– potas usuwa z organizmu nadmiar soli i dlatego ochronnie wpływa na serce. W 100 g wiśni mieści się 173 mg tego pierwiastka;
– witamina C uszczelnia naczynia krwionośne. W 100 g wiśni znajduje się 10 mg kwasu askorbinowego;
– błonnik (pektyny) obniża poziom „złego” cholesterolu, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca. 100 g wiśni zawiera 1.6 g błonnika;
– garbniki i kwasy organiczne są zawarte w ogonkach wiśni. Współczesna fitoterapia poleca stosowanie wywaru z ogonków wiśni w celu zapobiegania powstawaniu skrzeplin i zatorów w naczyniach krwionośnych;

Wiśnie na cholesterol

Częste jedzenie wiśni może obniżyć poziom złego cholesterolu LDL we krwi i może wpłynąć na zmniejszenie ilość tłuszczu brzusznego. Tego tłuszczu, który jest przyczyną chorób układu sercowo-naczyniowego i bardzo często pojawia się u osób wykonujących pracę siedzącą oraz u mężczyzn. Obecność w miąższu wiśni kumaryn – szczególnych substancji obniżających krzepliwość krwi – stwarza w tego owocu niezastąpiony komponent w diecie chorych po zatorze, zawale albo udarze. Przy regularnym jedzeniu wiśni zmniejszają się bóle w klatce piersiowej, wyrównuje pracę serca. Czysta kumaryna ma zapach przypominający wysuszone siano wymieszane z wanilią. W smaku jest piekąca.
Kumaryna dostarczana organizmowi wraz z tłuszczami lub alkoholem lepiej się wchłania i rozchodzi w organizmie. Może dlatego jest tak wielu miłośników wiśniówki, bo kumaryna działa uspokajająco, rozkurczowo na mięśnie gładkie, przeciwbólowo i przeciwobrzękowo. Uznano, że może być stosowana w leczeniu nerwic wegetatywnych z objawami skurczu (w 100 cm sześciennych miąższu wiśni znajduje się 2-4 mg kumaryny).

Sok z wiśni na bezsenność

Codzienne picie soku z wiśni pomaga na bezsenność i przyspiesza zasypianie. Badacze przekonują, że takie działanie wiśnie mogą zawdzięczać wchodzącej w ich skład melatoninie, która jest odpowiedzialna za regulację dobowego rytmu organizmu. Jedzenie wiśni – a szczególnie picie naturalnego soku wiśniowego – jest więc znakomitą receptą na bezsenność oraz trudności z zasypianiem o różnym podłożu. W wiśniach melatonina pełni rolę naturalnego przeciwutleniacza, natomiast w organizmie człowieka melatonina jest hormonem produkowanym w mózgu, który reguluje rytm snu i czuwania. Dr R. Reiter z Uniwersytetu w Teksasie zauważa, że wiśnie są zatem zdrowszą alternatywą dla suplementów, które zawierają melatoninę i są przeznaczone dla osób cierpiących na bezsenność. Regularne konsumowanie wiśni może pomóc uregulować naturalny cykl aktywności organizmu i podnieść wydajność snu.

Wiśnie na choroby układu moczowego

Wiśnie, dzięki zawartości potasu i sodu, są moczopędne. Dlatego poleca się je pomocniczo w leczeniu schorzeń układu moczowego: zapaleniu pęcherza czy kamicy nerkowej.

Wisnia- suplement diety

- korzystnie działa na serce
- zapewnia spokojny sen
- poprawia trawienie

Produkt dostępny w sklepie internetowym
Sklep EkaMedica

Wiśnie a cukrzyca

Wiśnie są mniej słodkimi owocami – w 100 g zawierają do 10 g węglowodanów prostych. W związku z tym ich indeks glikemiczny jest niski i wynosi 22. Dlatego mogą po nie sięgać cukrzycy. Należy pamiętać, że soki z wiśni (a także z innych owoców) lepiej pić niesłodzone, świeżo wyciskane, a najlepiej rozcieńczać je wodą.

Wiśnie a odchudzanie

Wiśnie, dzięki niskiej kaloryczności (50 kcal w 100 g), są pożądanym składnikiem diety odchudzającej. Ponadto są bogatym źródłem pektyn – rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który pod wpływem wody zwiększa swoją objętość i na długi czas wypełnia żołądek, dając uczucie sytości. UWAGA! Wiśnie, ze względu na dużą zawartość kwasów owocowych, pobudzają wydzielanie enzymów trawiennych i śliny, a co za tym idzie – poprawiają apetyt. Z tego powodu pediatrzy zalecają podawać je niejadkom.

facebook