Burak – czerwone warzywo o niezwykłej mocy

Kolagen- białko młodości
Kolagen- białko młodości
23 kwietnia 2018
Dzika róża- bogactwo witamin
Dzika róża- bogactwo witamin
29 maja 2018
Burak – czerwone warzywo o niezwykłej mocy

Buraki to rośliny uprawne wywodzące się z dzikiej odmiany pochodzącej z Bliskiego Wschodu. Istnieje kilka odmian, spośród których godne wyróżnienia są m.in. buraki liściowe (czyli botwinę) oraz buraki korzeniowe. Wśród bulwiastych odmian znajdują się buraki cukrowe (wykorzystywane do produkcji cukru), buraki pastewne (stanowiące pożywienie dla zwierząt hodowlanych) oraz buraki ćwikłowe, które trafiają na nasze talerze. Buraki, choć niedoceniane, kryją w sobie mnóstwo wartości odżywczych i zdrowotnych. Burak to warzywo przepełnione cennymi wartościami odżywczymi niezbędnymi dla naszych organizmów. W Polsce buraki najczęściej kojarzą nam się z zupą burakową (barszczem czerwonym) bądź podawane jako surówka do obiadu. Należy zdać sobie jednak sprawę jak spożywanie buraków wpływa korzystnie na nasz organizm.

Wartości odżywcze buraków

Średniej wielkości burak waży 120 gramów, co daje około 46 kilokalorii pochodzących głównie z węglowodanów. Surowe buraki mają dość niski indeks glikemiczny (IG), bo tylko 30, co świadczy o wolnym uwalnianiu energii. Wiąże się to z niewielkim podniesieniem poziomu cukru we krwi – co jest korzystne dla odczucia głodu i jednocześnie niezwykle istotne dla cukrzyków. Niestety po ugotowaniu IG wzrasta do 65. Niemniej ze względu na naturalne pochodzenie warzywo wciąż pozostaje lepszym pomysłem na przekąskę, aniżeli słodycze. Mimo dość niewielkiej kaloryczności warto znać umiar i włączyć je jako element urozmaiconej diety. Zawarta w burakach witamina C zapobiega infekcjom, nowotworom i alergiom. Witamina B₁ z kolei wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego, mięśniowego, a także pamięci. Niestety nie uświadczymy w burakach zbyt wiele żelaza, co nie przeszkadza im wykazywać właściwości krwiotwórczych, m.in. ze względu na obecność kobaltu. Wapń zawarty w warzywie wydatnie wspiera kości i zęby, a magnez zwalcza negatywne skutki stresu oraz wspomaga funkcjonowanie mózgu. Ponadto sód i potas odpowiadają za gospodarkę wodną organizmu, mangan zaś wchodzi w skład m.in. enzymów. Co ciekawe, buraki posiadają w swoim składzie miedź, która odpowiada za gospodarkę żelaza, kości oraz kolagen. Sok z buraka zawiera zatem:
– kwasy: foliowy, jabłkowy, cytrynowy, szczawiowy, nikotynowy, antocyjany
– witaminy : A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, C
– pierwiastki: żelazo, potas, magnez, wapń, fosfor, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, sód, mangan, kobalt, rubid,
– zawiera również: cukry, błonnik, białka, bioflawonidy, karoten oraz betaninę

Regulowanie funkcji wątroby

Buraki zawierają dużo betaniny, która wpływa korzystnie na regulowanie pracy wątroby, przewodów żółciowych i woreczka żółciowego, zaleca się je zatem osobom chorym na wątrobę lub przy chorobach, którym towarzyszy odmineralizowanie kości i zębów. Potrawy mięsne i słodycze zakwaszają organizm. Dlatego warto jeść buraki, ponieważ pozwalają zachować równowagę w żołądku, odkwaszając go. Dobrze oddziałują też na zgagę czy nadużycie alkoholu.
Nadciśnienie i sok z buraka
Występujące w buraku pierwiastki potasu i magnezu mają korzystny wpływ na nadciśnienie tętnicze- skutecznie je obniżając, a także zapobiegają oraz leczą choroby układu krążenia oraz serca. Ponadto regularne jedzenie buraków pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu oraz kondycję naczyń krwionośnych, co przekłada się na zdrowie układu krążenia.

Sok z buraka na anemię

Buraki są bardzo polecane osobom cierpiącym na anemię, ponieważ są dobrym źródłem żelaza, które jest świetnym środkiem krwiotwórczym.. Poza tym substancje zawarte w warzywach poprawiają jakość oraz stymulują produkcję czerwonych ciałek krwi, a także naturalnie oczyszczają krew.

Zastosowanie przy otyłości

Buraki mają wysoką zawartość błonnika, który daje nam uczucie sytości, co wspomaga odchudzanie. Ma również korzystny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej oraz przyspiesza przemianę materii.

Walka z wirusami

Burak sprawdzi się przy wszelkich chorobach wirusowych- ze względu na zawarte w nim wartości odżywcze, może on załagodzić objawy np. grypy, działa również wykrztuśnie, więc pomoże nam w zwalczaniu kaszlu. Dzięki bogactwu witamin, minerałów i antyoksydantów buraki świetnie wpływają na odporność. W okresie jesienno-zimowym warto profilaktycznie jeść więcej buraków albo sięgać po świeżo wyciskany sok z marchwi i buraków, by uniknąć sezonowych infekcji. Jeśli jednak nie uda nam się uniknąć przeziębienia, to również powinniśmy skorzystać z uzdrawiającej mocy buraków. Betanina skutecznie likwiduje wirusy wywołujące chorobę. Poza tym syrop z buraka działa wykrztuśnie, łagodzi stany zapalne gardła oraz świetnie radzi sobie z kaszlem.

Sok z buraka wspaniały dla kobiet w ciąży oraz karmiących

Warzywa te są bogatym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego dla kobiet w ciąży, przez wzgląd na prawidłowy rozwój płodu. Bardzo ważny przy wykształcaniu się kory mózgowej u płodu oraz eliminacji wad cewy nerwowej. Buraki wpływają również pozytywnie na rozwój i wagę noworodków i mają wpływ na zachowanie kodu genetycznego.

Nerwica, bezsenność i depresja

Występująca w soku z buraków betanina wpływa nie tylko korzystnie na regulowanie pracy wątroby i odporność, ale też wykorzystywana jest w niektórych formach leczenia depresji. Oprócz tego buraki zawierają tryptofan, który daje poczucie zadowolenia. Zawarty w nich kwas foliowy działa uspokajająco, więc pomaga przy problemach ze snem czy stresem. Poza tym buraki wzmacniają koncentrację i refleks, za który odpowiedzialny jest lit i magnez w nich zawarty.

Burak i leczenie niepłodności

Zawartość kwasu foliowego w burakach ma duży i korzystny wpływ na nasz organizm w wielu sytuacjach. Jest tak też z „leczeniem” niepłodności , buraki wymiatają wolne rodniki z organizmu co wpływa korzystnie na nasze DNA. Wspomagają przy tym zwiększenie poziomu hormonów płciowych odpowiedzialnych za owulację. Spożywanie buraków wpływa na krążenie, a więc także przepływ krwi w macicy. Zawartość boru w burakach wpływa na produkcję hormonów odpowiedzialnych za libido i popęd seksualny. Łagodzą również dolegliwości „przekwitania” dotleniając serce i wyrównując jego pracę. Zmniejszają ciśnienie krwi, łagodzą dokuczliwe uderzenia gorąca oraz atakujące migreny.

Demencja i sok z buraka

Azotany zawarte w soku z buraków mają wpływ na nasze naczynia krwionośne – rozszerzają je, przez co poprawiają przepływ krwi i tlenu. Dlatego też zwiększa się przepływ krwi i tlenu w mózgu, co wpływa korzystnie na demencję

Naturalny detoks organizmu

Buraki przyspieszają „wyrzucanie” toksyn z organizmu, poprzez usuwanie kwasu moczowego. Zawarta w nich pektyna odpowiada za wydalanie metali ciężkich i cholesterolu z organizmu, a przy tym zawierają błonnik poprawiający pasaż jelitowy. Zatem buraki w diecie przyspieszają przemianę materii, hamują apetyt i pomagają szybciej pozbywać się toksyn. Jedzenie buraków działa jak detoks – buraki wspierają wątrobę, jelita oraz nerki w skutecznym i szybkim wydalaniu wszystkich zbędnych i szkodliwych produktów z naszego organizmu.

Burak 100%

Sok 100%
Sok z bulw buraka ćwikłowego
Wzbogacony witaminą C.

Produkt dostępny w sklepie internetowym
Sklep EkaMedica

Wsparcie walki z nowotworami

Piękny, intensywny czerwony kolor buraków to zasługa naturalnego barwnika buraków – betaniny. Substancja ta jest silnym przeciwutleniaczem i skutecznie chroni przed wolnymi rodnikami. Właśnie z tego powodu już od dawna buraki są uważane za jedne z najlepszych naturalnych produktów do walki z rakiem. Buraki nie tylko zapobiegają nowotworom, ale również pomagają organizmowi w trakcie chemioterapii.

Naturalny doping

Można by pomyśleć, że buraki nie mają już czym zaskoczyć, a jednak! Mało kto wie, iż sok z buraka może być wykorzystywany jako legalny i naturalny doping dla sportowców, ale nie tylko, bo dla każdego aktywnego fizycznie człowieka. Zawarte w nim związki zwane nitratami w końcowym efekcie skomplikowanego mechanizmu działania, powodują rozszerzenie światła naczyń tętniczych oraz żylnych. Sprawia to, że serce jest bardziej ukrwione, a mięśnie wykorzystują tlenu podczas intensywnego wysiłku fizycznego (nie ma przy tym zakwasów). Warto więc przetestować jego właściwości na własnej skórze i wpleść szklankę soku do codziennego jadłospisu.

facebook