Witamina K2- naturalnie dla kości

Mango- wyjątkowy smak i samo zdrowie
Mango- wyjątkowy smak i samo zdrowie
28 września 2018
Imbir- rogaty korzeń o niezwykłej mocy
Imbir- rogaty korzeń o niezwykłej mocy
24 października 2018
Witamina K2- naturalnie dla kości

Witamina K2MK7

Powszechnie witamina K kojarzona jest z krzepliwością krwi, jej niedobór może powodować niebezpieczne krwotoki. Termin witamina K nie dotyczy jednak tylko jednego związku, a co najmniej trzech głównych: witaminy K1 (fitomenadion), K2 (menachinon) i K3 (menadion). Ze względu na różnice w budowie chemicznej witaminy te cechują się zupełnie inną aktywnością biologiczną, skutecznością i biodostępnością, wpływając na ich funkcjonowanie w organizmie.
– Witamina K1 jest słabo wchłaniana, bo w zaledwie 15% i nie jest magazynowana w wątrobie.
– Witamina K3 jest syntetycznym, pozbawionym alifatycznego łańcucha bocznego, analogiem witaminy K pełniącym rolę prowitaminy.
– Witamina K2 to jedna z najważniejszych – ona razem z D3 mają kluczowy wpływ na prawidłowy stan naszego szkieletu. Badania wykazały także, że odpowiednio dawkowana witamina K2 może powstrzymywać rozwój komórek nowotworowych. czyli forma najbardziej pożądana, jest wykorzystywana przez wątrobę i redystrybuowana przez krew w całym organizmie przez co, K2 jest łatwo dostępna dla tkanek pozawątrobowych, takich jak kości i ściany naczyń krwionośnych. Z racji tego, że witamina K2 jest magazynowana w wątrobie, zanim wystąpią objawy kliniczne niedoboru witaminy K2 z powodu niewchłaniania jej w jelitach mija sporo czasu. Witamina K2 jest związkiem głównie tworzonym przez bakterie w produktach fermentowanych takich jak sery, jogurty, kefiry, kapusta kiszona. Witaminę K2 można dalej podzielić na kilka różnych podtypów, ale najważniejsze są MK-4 i MK-7- która ma najdłuższy czas półtrwania w organizmie.

Funkcje witaminy K2 MK7

Okazuje się, że kluczowym czynnikiem regulującym poziom wapnia w naszym organizmie jest witamina K2. Witamina K2 MK-7 odpowiada bowiem za aktywację białek MGP, które transportują wapń w organizmie. Kiedy białka MGP są aktywne to wapń transportowany jest do kości, jeżeli są nieaktywne to wapń odkłada się w naczyniach krwionośnych- żyłach, tętnicach powodując miażdżycę i choroby serca. Jest to kluczowa rola witaminy K2, przy jej niskim poziomie wapń nie może być wbudowywany do kości (narażając nas na osteoporozę). Badania potwierdziły, iż suplementacja K2 MK-7 powoduje znaczne obniżenie poziomu białek nieaktywnych i wzrost poziomu białek aktywnych. W wielu innych badaniach prowadzonych na zwierzętach i ludziach wykazano, że przyjmowane witaminy K2 może nie tylko powstrzymywać, ale też cofnąć proces zwapnienia tętnic. Przeprowadzono kilka badań klinicznych, po których stwierdzono, że witamina K1 zmniejsza ubytek masy kostnej o 35% w grupie kobiet w wieku okołomenopauzalnym. Natomiast przy zażywaniu witaminy K2 w okresie 3 letnim, wykazano, że witamina K2 całkowicie zapobiega utracie wytrzymałości kości u kobiet w wieku okołomenopauzalnym.

Witamina K2 może zapobiec osteoporozie

Jeszcze do niedawna uznawało się, że za zdrowe kości i zęby odpowiada tylko jedna witamina – witamina D. Obecnie uważa się, że rola witaminy K2 jest równorzędna z rolą witaminy D w utrzymaniu prawidłowego stanu kośćca. Od witaminy K2 jest bowiem zależne funkcjonowanie osteokalcyny – białka syntezowanego w komórkach odpowiedzialnych za tworzenie się kości (osteoblastach). Zadaniem osteokalcyny jest wiązanie wapnia w kościach – minerału, który jest ich podstawowym materiałem budulcowym. Przy niedoborze witaminy K2 osteoklacyna jest nieaktywna, a tym samym niezdolna do wiązania wapnia w kościach, co może być przyczyną zmniejszenia masy kostnej i prowadzić do osteoporozy, a co za tym idzie – do zwiększonego ryzyka złamań. Zależność między zdrowymi kośćmi a witaminą K2 wykazano w wielu badaniach naukowych.

Niedobór witaminy K i K2 MK7

Niedobory wielu witamin są często mylone ze skutkami stresu, przemęczeniem, wiekiem, porą roku lub przesileniem, niedawno przebytą infekcją, niedostateczną ilością świeżych warzyw lub po prostu pojawieniem się schorzeń, tj. miażdżyca, zwapnienie serca, osteoporoza czy częsta zapadalność na infekcje. Nikt nie zastanawia się nad tym, gdzie leży przyczyna tylko stara się zaleczyć skutek. A czasem jak w przypadku niedoboru naszej bohaterki dzisiejszego wpisu, czyli witaminy K2 mk7 wystarczy zwiększyć jej poziom w organizmie, żeby pozbyć się wspomnianych zaburzeń. Inną substancją, której niedobory są rzadko łączone przez lekarzy czy nas samych z nękającymi nas schorzenia są, m.in. witamina B12 – o niej pisaliśmy TUTAJ lub jod – o nim przeczytasz już wkrótce. Potencjalnymi skutkami niedoboru witaminy K2 są: słaba krzepliwość krwi, silne krwawienia (miesiączkowe, z dziąseł, z nosa), większe prawdopodobieństwo krwotoków zewnętrznych i wewnętrznych, dłuższe gojenie się ran, zwiększone ryzyko rozwoju nowotworów, zapalenie jelita, biegunki, łatwiejsze sinienie skóry, wapnienie żył lub tętnic (w dalszej perspektywie prowadzące do nadciśnienia, zatorów i zawałów), złamania kości.

Nadmiar witaminy K i K2 MK7

Nadmiar witaminy K2 nie prowadzi do zatrucia organizmu, ale może mieć inne negatywne konsekwencje. Są nimi: rozpad czerwonych krwinek (erytrocytów), niedokrwistość, nadmierne pocenie się, uczucie gorąca, a u niemowląt nawet żółtaczka i uszkodzenie tkanki mózgowej.

Witamina K2

- wspomaga układ kostny
- wspiera układ krążenia
- wyjątkowa biodostępność

Produkt dostępny w sklepie internetowym
Sklep EkaMedica

Występowanie witaminy K i K2 MK-7

Witamina K występuje zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Wśród warzyw i owoców najwięcej tego związku znajdziemy w: szpinaku, brukselce, zielonym groszku, szparagach, kapuście włoskiej, lucernie, ogórku, pomidorze, awokado, sałacie rzymskiej, brokułach, marchwi, ziemniakach, rzepie oraz selerze zwyczajnym. Gotowanie nie pozbawia produktów witaminy K2. Fermentacja bakteryjna jest procesem, który nawet zwiększa poziom witaminy K w produktach. W naszej kulturze przykładami pokarmów po tym procesie są: sery holenderskie, niemieckie, szwajcarskie (np. ementaler) i norweskie (np. jarlsbergost), a także produkty fermentowane z soi, np. znane w Azji natto i miso (gdzie występuje forma witaminy K2 MK7). Natto – najbogatsze naturalne źródło K2MK7 to tradycyjna japońska potrawa powstała ze sfermentowanych przez bakterie Bacillus subtillisn natto, niemodyfikowanych ziaren soi. W przypadku natto oraz witamin z niego pozyskiwanych ważne jest, aby użyto niemodyfikowanych ziaren soi, a bakterie. Poza tym mniejsze ilości witaminy K są w mięsie, podrobach (szczególnie wątrobie), jajach oraz produktach mlecznych. Ze względu na wysoką rozpuszczalność witaminy K2 w tłuszczach, zagęszczone produkty mają więcej tego związku niż świeże. Przykładem takiego produktu jest przecier pomidorowy.

Dawkowanie witaminy K i K2 MK-7

Nie ustalono dokładnego zapotrzebowania człowieka na poszczególne rodzaje witaminy K. Ogólnie dorosły człowiek powinien przyjmować z różnych źródeł ok. 100 µg witaminy K na dobę, natomiast dzieci dawkę o połowę mniejszą. Dla niemowląt wskazane są dawki 2-2,5 µg na dobę.

facebook