Zielona kawa – właściwości i zastosowanie

Żywokost lekarski – zastosowanie i sposób użycia
Żywokost lekarski – zastosowanie i sposób użycia
29 maja 2017
Lecytyna – właściwości lecznicze i zastosowanie
Lecytyna – właściwości lecznicze i zastosowanie
31 maja 2017
Zielona kawa – właściwości i zastosowanie

Współcześnie wciąż docierają do nas informacje o kolejnych cudownych produktach na odchudzanie – zielony jęczmień, zielona herbata… Teraz kolej na zieloną kawę! Znana jest nie tylko z właściwości odchudzających, ale także z antynowotworowych. Oczywiście to nie wszystko. Czym nas jeszcze zaskoczy zielona kawa? Przekonajcie się sami!

Zielona kawa – skąd pochodzi?

Zielona kawa różni się od zwykłej właściwie jedynie tym, że jej ziarna nie są palone. Jej ziarna nie są poddawane obróbce termicznej ani fermentacji. Niby niewielka różnica, jednak sprawia ona, że właściwości takiej kawy są zupełnie inne. Najczęściej mówiąc o zielonej kawie, mamy na myśli tą z gatunku Robusta. Uprawiana jest ona zwykle w Kamerunie, Ugandzie oraz Wietnamie. W przeciwieństwie do popularnej Arabiki, Robusta ma bardziej gorzki smak, ponieważ zawartość kofeiny jest tutaj zdecydowanie wyższa.

Zielona kawa – właściwości

Jakie są różnice między kawą paloną a niepaloną? Zielona kawa zawiera znacznie więcej nielotnych związków oraz kwas chlorogenowy. To prawdopodobnie ten kwas odpowiada za właściwości odchudzające kawy.

Zanim przejdziemy do tematu odchudzania, powiedzmy sobie jednak o innych właściwościach zielonej kawy. Zawarty w niej kwas chlorogenowy to substancja przeciwutleniająca zwalczająca wolne rodniki, które najczęściej wywołują nowotwory. Antyoksydanty neutralizują także znajdujące się w organizmie metale ciężkie i hamują lub opóźniają wczesne etapy rozwijania się komórek nowotworowych. Co ciekawe, mimo, że powszechnie wiele ludzi uważa, że to kwas askorbinowy jest najsilniejszym antyoksydantem, to właśnie kwas chlorogenowy ma większą zdolność przeciwutleniającą. Wspomniany tu przeciwutleniacz zapobiega także postępującym procesom starzenia organizmu.

Istnieją również tezy, że wspomniany już kwas pobudza produkcję przeciwciał, które odpowiedzialne są za wzmacnianie naszej odporności. Wraz z innymi kwasami ma także działanie żółciopędne i żółciotwórcze, chroniąc tym samym wątrobę. Picie zielonej kawy redukuje ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, wpływa pozytywnie na funkcjonowanie nerek i chroni przed wystąpieniem kamieni żółciowych u mężczyzn. Ekstrakt z ziaren kawy może się także przyczynić do obniżenia tzw. złego cholesterolu.

Zielona kawa to jednak nie tylko kwas chlorogenny. Znajdziemy tu także kwas salicylowy, który działa przeciwzapalnie i przeciwgorączkowo. Pogromcami wirusów i bakterii są z kolei znajdujące się w ziarnach kwas galusowy i gentyzynowy. Co prawda w zielonej kawie nie jest ich zbyt dużo, jednak warto wiedzieć o ich działaniu. Zielona kawa wpływa także korzystnie na pracę umysłu, pamięć oraz koncentrację.

Zielona kawa na odchudzanie

Na temat właściwości odchudzających kawy od lat trwają różne dyskusje oraz badania. Działanie zielonej kawy w zakresie redukcji masy zostało potwierdzone badaniami, jednak wciąż nie do końca wiadomo, czy jest ono trwałe i czy nie powoduje żadnych skutków ubocznych. Jak się okazuje, największą rolę odgrywa tutaj właśnie kwas chlorogenowy. Jest to antyoksydant, który występuje zwykle w tkankach roślinnych. To za jego sprawą wchłanianie glukozy ze spożywanych pokarmów zostaje zmniejszone nawet o 7 procent – nie tylko u ludzi zdrowych, ale także u tych borykających się z cukrzycą. Organizm musi więc dostarczać energię z zapasów, które zostały nagromadzone już wcześniej. W ten sposób redukujemy masę. Według innych badań, które zostały przeprowadzone na osobach z problemem nadwagi, uczestnicy spożywający zieloną kawę tracili średnio ok. 5 kilogramów. W przypadku osób pijących kawę z palonych ziaren, utrata wagi wynosiła niecałe 2 kilogramy. Odpowiednia ilość kawy w ciągu dnia może spowodować utratę nawet 30% tkanki tłuszczowej, a także zredukować cellulit.

Istnieją jednak obawy, że kwas chlorogenowy nie działa tak skutecznie w diecie wysokotłuszczowej. Jeśli więc zamierzamy się odchudzać przy pomocy zielonej kawy, lepiej unikać dużych ilości tłuszczu. Niektórzy twierdzą też, że zielona kawa działanie odchudzające zawdzięcza wysokiej dawce kofeiny, która działa pobudzająco. Mimo, że badania dowodzą czego innego, nie można zapomnieć również o tym składniku, który ma jednak jakiś udział w odchudzaniu. Przede wszystkim kofeina zmniejsza zmęczenie psychiczne i fizyczne, co ważne jest szczególnie dla osób aktywnych. Związek ten poprawia także przemianę materii i pobudza organizm do działania przed treningiem. Kofeina wspiera również działanie kwasu, dodatkowo obniżając wchłanianie glukozy i utrudnia magazynowanie przyswojonej już glukozy pod postacią tłuszczu.

No cóż, miejmy nadzieję, że coraz to nowsze badania w końcu ostatecznie potwierdzą, czy zielona kawa rzeczywiście odchudza, czy daje długotrwałe efekty i która z zawartych w niej substancji jest najskuteczniejsza w odchudzaniu.

Zielona Kawa + Chrom Kaps

wpływa na metabolizm
oddziałuje na poziom cukru we krwi
zawiera kofeinę

Produkt dostępny w sklepie internetowym
Sklep EkaMedica

Zielona kawa – tabletki

Obecnie na rynku istnieje wiele preparatów i tabletek, które zawierają w sobie ekstrakty z zielonej kawy. Jak w przypadku wszystkich suplementów zawierających naturalne wyciągi, warto zwrócić uwagę na zawartość konkretnych składników. Wiadomo, że niska cena czasami świadczy o kiepskiej jakości. Pamiętajmy, że produkty, które można kupić już za kilka złotych najczęściej zawierają śladowe ilości zielonej kawy. Dla porównania produkty za ok. 90 zł mają 600 mg ekstraktu z zielonej kawy, te za 30 zł mają 500 mg, a produkty za 12 zł już połowę mniej, czyli tylko 250 mg.

Zielona kawa w ziarnach – jak parzyć?

Jeśli zdecydowaliśmy się na ziarna zamiast tabletek, warto wiedzieć, jak się z nimi obejść. Na początek możemy spróbować rozgnieść je w moździerzu, ponieważ w przeciwnym razie możemy uszkodzić młynek. Rozgniecione ziarna wrzucamy do młynka mechanicznego. Dwie czubate łyżeczki przygotowanej kawy zalewamy wrzątkiem i parzymy przez ok. 10 minut. Jeśli chcemy spodziewać się efektów działania kawy, powinniśmy pić dwie filiżanki kawy dzienne, pół godziny przed posiłkiem. Pamiętajmy też, że właściwych efektów możemy spodziewać się tylko wtedy, gdy połączymy picie kawy z aktywnością fizyczną oraz odpowiednią dietą. Mimo, że przeprowadzono już wiele badań na temat wpływu zielonej kawy na organizm, nie możemy spodziewać się po niej cudów. Do wszystkich odchudzających substancji powinniśmy podchodzić przede wszystkim z rozwagą.

facebook